השואה
הרב יניב חניא כד אדר, תשעח 11/03/2018.......................
שאלה:
שלום,
קוראים לי מיכל ואני בכיתה י'. ישנה שאלה שמטרידה אותי מאוד והייתי שמחה לקבל תשובה כמה שיותר מהר.יש לי אמונה חזקה בה' ובכל זאת אני לא יכולה שלא לחשוב על הזוועות הנוראיות שקראו בעולם(השואה למשל) בהבנה שהכל במכוון ושהכל מלמעלה... זה לא מפקפק באמונה שלי בה' אלא באמונה שה' עושה רק טוב בעולם. ייתכן שה' עושה רע בעולם? אני יודעת שהכל לטובה ושכל דבר הוא בעל משמעות והכל אך אם כך, מדוע ה' עושה זוועות נוראיות שלא מובילות אותנו לשום מקום טוב?
תשובה:
טוב, כפי שאת בטח יודעת, זו שאלה קשה, שלמעשה אין עליה תשובה. לפחות לא תשובה מליאה. זו השאלה הכי קשה של דורנו, ללא ספק. אם כי גרסאות של השאלה הזו היו קשות בכל הדורות. העניין של הרע בעולם, או הרע מול הטוב תמיד הציקה ותמיד תציק לאנשים. אם כי ללא ספק השואה היא סוג של שיא מטורף וחמור של העניין הזה.
האמת היא שאנחנו לא יכולים להבין את השואה, אני לא חושב שמישהו טוען שהוא יכול. מלבד לומר שמדובר על אירוע שהוא בקנה מידה שגדול עלינו. יותר גדול מהכל, מכל היכולות שלנו להכיל.
יתכן והשואה צריכה גם לגרום לנו להגדיר מחדש את המושגים של טוב ורע, והקב"ה טוב וכדומה... אולם זה נכון גם לגבי האנושות... העובדה שהאנושות הגיעה לשואה היא הוכחה שכל המושגים שלנו מוגבלים, שיש לנו חוסר יכולת להכיל. אז בהחלט אפשר לומר שכשאנחנו אומרים שהקב"ה הוא טוב אנחנו מתכוונים "טוב" במובן של שלנו, מנקודת מבט שלנו, אולם הטוב האלוקי הוא ככל הנראה הרבה מעבר לזה ורחוק מהבנתנו. כמו הרע בעולם...
מה שאני רוצה לומר זה שהשואה מציבה עניין שהוא רחוק מהבנה אנושית בקנה מידה כזה- שהיא רק מבהירה כמה זה לא הגיוני להבין את האלוקות, את הטוב ואת הרע שיש בעולם.
אז מכאן ש"הכל טוב" הוא כנראה מושג שצריך הרבה שכלול, ולעיתים האלוקים יכול לעשות דברים שהם לגמרי ולחלוטין לא בקנה המידה של תפיסה אנושית.תשובות נוספות בנושא-שאלה בנושא זוגיות
השאלה היא לגבי "דבר ערווה" ההלכתי? כלומר, האם מדובר במשהו שמוגדר מבחינת ההלכה "ומצא בה ערוות דברqמקור לכיסוי ראש
קליעת שרה הוא לאו דווקא צמה, אלא השיער הוא קלוע, אסוף (נניח עם מטפחת, או אפילו בלי), וכדי לבזותה הכהאמונה
בראש ובראשונה אני רוצה להביע הזדהות מוחלטת עם הכאב שלך ועם הקושי העצום. חשוב שתדעי שמקרים כגון אלו משואה
אין לי שום מושג, השואה היא כל כך ריכוז של רוע, של רשעות, של הסתר פנים שאני לא סבור שיש מי שיכול לומררוע
השאלה הזו לא מטרידה רק אותך, היא מטרידה רבים מאוד וטובים מאוד, ביניהם נביאים, גדולי עולם, דוד המלך וימות משיח 2
גדולי הראשונים נחלקו בעניין, לפי חלק מהם הגוף ימות ואז יחזור לתחיה חדש ונקי, לפי חלק הנשמה תתטהר את
שאלה:
שלום, קוראים לי מיכל ואני בכיתה י'. ישנה שאלה שמטרידה אותי מאוד והייתי שמחה לקבל תשובה כמה שיותר מהר.יש לי אמונה חזקה בה' ובכל זאת אני לא יכולה שלא לחשוב על הזוועות הנוראיות שקראו בעולם(השואה למשל) בהבנה שהכל במכוון ושהכל מלמעלה... זה לא מפקפק באמונה שלי בה' אלא באמונה שה' עושה רק טוב בעולם. ייתכן שה' עושה רע בעולם? אני יודעת שהכל לטובה ושכל דבר הוא בעל משמעות והכל אך אם כך, מדוע ה' עושה זוועות נוראיות שלא מובילות אותנו לשום מקום טוב?
תשובה:
טוב, כפי שאת בטח יודעת, זו שאלה קשה, שלמעשה אין עליה תשובה. לפחות לא תשובה מליאה. זו השאלה הכי קשה של דורנו, ללא ספק. אם כי גרסאות של השאלה הזו היו קשות בכל הדורות. העניין של הרע בעולם, או הרע מול הטוב תמיד הציקה ותמיד תציק לאנשים. אם כי ללא ספק השואה היא סוג של שיא מטורף וחמור של העניין הזה.האמת היא שאנחנו לא יכולים להבין את השואה, אני לא חושב שמישהו טוען שהוא יכול. מלבד לומר שמדובר על אירוע שהוא בקנה מידה שגדול עלינו. יותר גדול מהכל, מכל היכולות שלנו להכיל.
יתכן והשואה צריכה גם לגרום לנו להגדיר מחדש את המושגים של טוב ורע, והקב"ה טוב וכדומה... אולם זה נכון גם לגבי האנושות... העובדה שהאנושות הגיעה לשואה היא הוכחה שכל המושגים שלנו מוגבלים, שיש לנו חוסר יכולת להכיל. אז בהחלט אפשר לומר שכשאנחנו אומרים שהקב"ה הוא טוב אנחנו מתכוונים "טוב" במובן של שלנו, מנקודת מבט שלנו, אולם הטוב האלוקי הוא ככל הנראה הרבה מעבר לזה ורחוק מהבנתנו. כמו הרע בעולם...
מה שאני רוצה לומר זה שהשואה מציבה עניין שהוא רחוק מהבנה אנושית בקנה מידה כזה- שהיא רק מבהירה כמה זה לא הגיוני להבין את האלוקות, את הטוב ואת הרע שיש בעולם.
אז מכאן ש"הכל טוב" הוא כנראה מושג שצריך הרבה שכלול, ולעיתים האלוקים יכול לעשות דברים שהם לגמרי ולחלוטין לא בקנה המידה של תפיסה אנושית.
תשובות נוספות בנושא-
שאלה בנושא זוגיות
השאלה היא לגבי "דבר ערווה" ההלכתי? כלומר, האם מדובר במשהו שמוגדר מבחינת ההלכה "ומצא בה ערוות דברq
השאלה היא לגבי "דבר ערווה" ההלכתי? כלומר, האם מדובר במשהו שמוגדר מבחינת ההלכה "ומצא בה ערוות דברq
מקור לכיסוי ראש
קליעת שרה הוא לאו דווקא צמה, אלא השיער הוא קלוע, אסוף (נניח עם מטפחת, או אפילו בלי), וכדי לבזותה הכה
קליעת שרה הוא לאו דווקא צמה, אלא השיער הוא קלוע, אסוף (נניח עם מטפחת, או אפילו בלי), וכדי לבזותה הכה
אמונה
בראש ובראשונה אני רוצה להביע הזדהות מוחלטת עם הכאב שלך ועם הקושי העצום. חשוב שתדעי שמקרים כגון אלו מ
בראש ובראשונה אני רוצה להביע הזדהות מוחלטת עם הכאב שלך ועם הקושי העצום. חשוב שתדעי שמקרים כגון אלו מ
שואה
אין לי שום מושג, השואה היא כל כך ריכוז של רוע, של רשעות, של הסתר פנים שאני לא סבור שיש מי שיכול לומר
אין לי שום מושג, השואה היא כל כך ריכוז של רוע, של רשעות, של הסתר פנים שאני לא סבור שיש מי שיכול לומר
רוע
השאלה הזו לא מטרידה רק אותך, היא מטרידה רבים מאוד וטובים מאוד, ביניהם נביאים, גדולי עולם, דוד המלך ו
השאלה הזו לא מטרידה רק אותך, היא מטרידה רבים מאוד וטובים מאוד, ביניהם נביאים, גדולי עולם, דוד המלך ו
ימות משיח 2
גדולי הראשונים נחלקו בעניין, לפי חלק מהם הגוף ימות ואז יחזור לתחיה חדש ונקי, לפי חלק הנשמה תתטהר את
גדולי הראשונים נחלקו בעניין, לפי חלק מהם הגוף ימות ואז יחזור לתחיה חדש ונקי, לפי חלק הנשמה תתטהר את
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא אמונה
עוד תוכן בשורש
בריאות / ן וגילה הלאג
תמונות משעשעות / יב/ מהגולשים
ספרות חזל / ב ישי וויצמן
קריאה ובדיחות / מי/ מהגולשים
שיעורי תורה
פרשת שבוע / רב הלל מרצבך
מוצרים